Όσο
σκληραίνει η στάση των δανειστών απέναντι στην κυβέρνηση και τη χώρα,
τόσο σκληραίνει τη στάση του και το εσωτερικό μέτωπο που έχει ανοίξει η
κυβέρνηση με επιχειρηματικούς ομίλους, με εκείνους που και προεκλογικά
και μετεκλογικά έχει προσδιορίσει ως ολιγάρχες.
Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από συγκεκριμένες κινήσεις, που μαρτυρούν ότι, όσο η κυβέρνηση εμφανίζεται λαβωμένη από τις πανίσχυρες πιέσεις στη διαπραγμάτευση με τους δανειστές, όσο οι διαπραγματεύσεις με τους «θεσμούς» πέφτουν σε ξέρες, τόσο και οι κόντρες στο εσωτερικό παίρνουν άλλες διαστάσεις και κινούνται σε αχαρτογράφητα νερά.
Η στρατηγική των επιχειρηματικών ομίλων με τους οποίους η κυβέρνηση επέλεξε να πάει σε ευθεία σύγκρουση μαρτυρά μέχρι στιγμής ότι θέλουν να την οδηγήσουν σε αδιέξοδο, αμφισβητώντας τις απαιτήσεις που έχουν διατυπωθεί και επιλέγοντας επί της ουσίας να μην καθίσουν στο τραπέζι των συζητήσεων.Η κυβέρνηση αμέσως μετά τις εκλογές άνοιξε μέτωπο – όπως και προεκλογικά διατεινόταν – με τους λεγόμενους ολιγάρχες των μίντια, με τους εργολάβους των δημοσίων έργων αλλά και μεμονωμένα με επιχειρηματικούς ομίλους, όπως η Eldorado Gold για το μεταλλείο στη Χαλκιδική. Στόχος της κυβέρνησης, όπως έλεγαν κορυφαία στελέχη της, είναι «να τους ταράξει στη νομιμότητα» βάζοντας τάξη στο τηλεοπτικό τοπίο, αναθεωρώντας φαραωνικές συμβάσεις και προβληματικές αδειοδοτήσεις. Οι λεγόμενοι ολιγάρχες σήκωσαν, όπως αναμενόταν, το γάντι, πέταξαν την μπάλα στο γήπεδο της κυβέρνησης και, με «όπλο» τους χιλιάδες εργαζομένους που έχουν στις επιχειρήσεις τους, ευελπιστούν να την υποχρεώσουν να κάνει κινήσεις που δεν θα μπορεί να διαχειριστεί ούτε επικοινωνιακά τη στιγμή που βρίσκονται σε εξέλιξη δραματικές διαβουλεύσεις και πιέσεις στο κύριο μέτωπο της χώρας.
«Δεν πληρώνω»
Η πρώτη μετωπική σύγκρουση της κυβέρνησης ήταν με τους μιντιάρχες, τους οποίους κατήγγειλε ως μπαταχτσήδες και τους ζήτησε την καταβολή, περίπου, 25 εκατομμυρίων ευρώ για τα τέλη χρήσης συχνοτήτων της περιόδου 2011-2014.
Ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς προχώρησε, μάλιστα, στις αρχές Απριλίου στην έκδοση των σχετικών αποφάσεων προκαλώντας την έντονη αντίδραση της Ένωσης Ιδιωτικών Τηλεοπτικών Σταθμών Εθνικής Εμβέλειας. Τελικά, δύο και πλέον μήνες μετά, από τα ιδιωτικά τηλεοπτικά κανάλια οι πληροφορίες αναφέρουν ότι μόνον το E-TV έχει πληρώσει το έτσι κι αλλιώς μικρό ποσό που του καταλογίστηκε.
Όλοι οι μεγάλοι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί προσέφυγαν στα δικαστήρια και πέτυχαν για τυπικούς λόγους προσωρινή διαταγή μη πληρωμής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε συνέντευξη που έδωσε ο Νίκος Παππάς στο The Press Project δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η αρμοδιότητά μου σταματά στη διακρίβωση ότι δεν έχει καταβληθεί το τέλος και στον καταλογισμό του. Τα υπόλοιπα αφορούν την εφορία». [Να σημειωθεί ότι τα συνδρομητικά τηλεοπτικά δίκτυα (Forthnet - Nova και ΟΤΕ) έχουν αρχίσει την εξόφληση του ποσού που τους επιβλήθηκε με πρόγραμμα δόσεων].
Η κίνηση αυτή, σε συνδυασμό με τις πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας και θέλουν τους ιδιοκτήτες όλων των μεγάλων ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών να μην δηλώνουν συμμετοχή στον διαγωνισμό που έχει αναγγείλει ότι θα προκηρύξει η κυβέρνηση, μαρτυρούν ότι η κόντρα αναμένεται να φτάσει στα άκρα.
Όπως σημείωναν στο «Π» άνθρωποι που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, η μη πληρω
μή των τελών αλλά και η μη συμμετοχή σε έναν μελλοντικό διαγωνισμό είναι κινήσεις που προσπαθούν να ωθήσουν την κυβέρνηση σε λύσεις που θα τη φέρουν απέναντι σε εργαζομένους, σε ιδιαίτερα κρίσιμες στιγμές.
«Χρυσή πόρτα» στον Λαφαζάνη
Το δεύτερο μέτωπο με έναν ισχυρότατο επιχειρηματικό όμιλο άνοιξε από το ΥΠΑΠΕΝ και αφορά την εταιρεία Eldorado Gold και τη θυγατρική της Ελληνικός Χρυσός, που έχουν τα μεταλλεία στη Χαλκιδική.
Οι Παναγιώτης Λαφαζάνης και Γιάννης Τσιρώνης επέλεξαν την τακτική του ξεσκονίσματος των μελετών και των αδειοδοτήσεων που έχουν χορηγηθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις προχωρώντας σε πρώτη φάση στην ανάκληση της θεώρησης της Αρχιτεκτονικής και Μηχανολογικής Μελέτης.
Το δεύτερο βήμα από το ΥΠΑΠΕΝ έγινε στα τέλη Απριλίου, όταν ο Παναγιώτης Λαφαζάνης με δυο επιστολές του προς την Ελληνικός Χρυσός επέστρεψε, προς διόρθωση, στην εταιρεία τις τελευταίες τεχνικές μελέτες για την υπό κατασκευή μονάδα μεταλλουργίας και εμπλουτισμού στον Μαντέμ Λάκκο στο Στρατώνι. Από τις επιστολές του ΥΠΑΠΕΝ προέκυπταν παραλείψεις, κενά και σοβαρά προβλήματα, για τα οποία η πολιτική ηγεσία του υπουργείου ζητούσε εντός 45 ημερών να υποβληθούν εκ νέου και διορθωμένα συγκεκριμένα παραρτήματα της μελέτης.
Η Eldorado Gold, όμως, αγνόησε επί της ουσίας το ΥΠΑΠΕΝ και με επιστολή της ενημέρωσε τον Παναγιώτη Λαφαζάνη ότι δεν έχει τίποτε να προσθέσει, δεν έχει άλλα στοιχεία να χορηγήσει και ούτε έχει τίποτε να διορθώσει στη μελέτη για τη μονάδα μεταλλουργίας! Με τον τρόπο αυτόν ο επιχειρηματικός όμιλος επέλεξε σκληρή γραμμή πετώντας το μπαλάκι στην κυβέρνηση, που πρέπει να μελετήσει την επόμενη κίνησή της, αφού θα βρεθεί απέναντι στο μέτωπο των εργαζομένων στην εταιρεία.
Να σημειωθεί ότι, αμέσως μετά την ανάκληση της θεώρησης της Αρχιτεκτονικής και Μηχανολογικής Μελέτης, οι εργαζόμενοι προχώρησαν σε κινητοποιήσεις με αποκλεισμούς δρόμων και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ κατηγόρησε την εταιρεία ότι συμπεριφέρεται ως «κράτος εν κράτει» βάζοντας μπροστά τους εργαζομένους.
Εργολάβοι – αυτοκινητόδρομοι
Το τρίτο μέτωπο που η κυβέρνηση αποφάσισε να ανοίξει είναι αυτό με τις κοινοπραξίες στις οποίες έχουν παραχωρηθεί οι πέντε μεγάλοι υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομοι και συγκεκριμένα Ολυμπία Οδός - Ιονία Οδός - Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου - Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε 65 - Μορέας.
Στόχος της κυβέρνησης, που έχει κάνει ήδη μια συνάντηση με τους εκπροσώπους των εταιρειών, να συμφωνήσουν σε αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης έχοντας στόχο τη μείωση του αντιτίμου των διοδίων με την ενσωμάτωση στις συμβάσεις παραχώρησης δεικτών ανάπτυξης καθώς και κοινωνικών δεικτών, προκειμένου και τα διόδια να μειωθούν και να υπάρξει ελεύθερη πρόσβαση για ορισμένες κοινωνικές ομάδες που βρίσκονται σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση.
Μάλιστα, στόχος της κυβέρνησης ήταν να ανοίξει ακόμη και το θέμα των συμβάσεων της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου. Το θέμα, όμως, είναι ότι η οικονομική ασφυξία που έχουν επιβάλει οι δανειστές στη χώρα επηρεάζει άμεσα τις κινήσεις της κυβέρνησης στο θέμα της αναθεώρησης των συμβάσεων και αυτό το ξέρουν καλά οι εργολάβοι.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Ποντικιού», η ασφυξία έχει αποτέλεσμα η πολιτεία να μην μπορεί να καταβάλει στους εργολάβους των πέντε αυτοκινητόδρομων 250 εκατομμύρια από τη συμφωνία που είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση, με αποτέλεσμα οι εταιρείες ανά πάσα στιγμή, μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν κεκτημένα, να προχωρήσουν σε ακραίες κινήσεις, όπως έχουν κάνει και στο παρελθόν, εγκαταλείποντας τα εργοτάξια και βάζοντας ακόμα ένα γιγαντιαίο εμπόδιο στην κυβέρνηση.
Πηγή:
topontiki.gr