Το ιερό νησί της Σαμοθράκης
είναι ένα από τα νησιά που έχει συνδεθεί με την λατρεία των Καβείριων
θεών. Ένα από τα αξιοθέατά του που λίγοι γνωρίζουν είναι και αυτό που θα
δείτε στην φωτό 1. Στον ορεινό όγκο της πρωτεύουσας του νησιού (Χώρα),
απέναντι από το μεσαιωνικό κάστρο, φαντάζει το περίεργο και
μυστηριώδες δημιούργημα, που άλλοι ονομάζουν δράκο, άλλοι σαύρα, άλλοι
σφίγγα. Όπως κι αν το αποκαλέσουμε το ζητούμενο είναι ότι κανείς από
την αρχαιολογική υπηρεσία και τις τοπικές αρχές δεν έχει δώσει στοιχεία
για το εύρημα. Η φωτογραφία τραβήχτηκε από προσωπικό μου φίλο και
ομολογώ ότι παρ’ όλες τις συχνές επισκέψεις μου, δεν είχα παρατηρήσει
σωστά το τοπίο..
Στην τελευταία επίσκεψη μου και αφού είχα δει την φωτογραφία, θαύμασα από κοντά το μεγαλείο του «φύλακα»
της χώρας. Τι μπορεί άραγε να συμβολίζει; Κοιτάει ψηλά στον ουρανό του
ιερού νησιού, σα να περιμένει την σωτηρία του και λύτρωση του, ή άραγε
στέλνει το μήνυμα της προστασίας του χώρου; Είναι δημιούργημα της
αρχαίας εποχής και κουλτούρας ή κάτι μεταγενέστερο; Η αίσθηση μου λέει
ότι πρόκειται για δημιούργημα από την εποχή της ιερής λατρείας των
Καβείρων. Από την εποχή που ανακαλύφθηκε η εξομολόγηση και η άφεση
αμαρτιών με απώτερο σκοπό την εξιλέωση της ψυχής, σύμφωνα με την
παράδοση των Καβείριων Μυστηρίων.
Για όσους αποφασίσουν ποτέ να επισκεφτούν το Ιερό Νησί,
παραθέτω και χάρτη με σχεδιασμένο τετράγωνο, επάνω στην περιοχή που
βρίσκεται το μυστηριώδες πέτρινο γλυπτό(φωτό 2). Λίγα χιλιόμετρα
βορειότερα, στην Παλιάπολη μπορείτε να θαυμάσετε το ιερό των Μεγάλων Θεών.
Πρόσφατα νέες ανασκαφές ανέδειξαν αρχαιότερους χώρους και εικάζεται ότι η Σαμοθράκη
κατοικήθηκε από αυτόχθονες κατοίκους από τους προϊστορικούς χρόνους. Η
πληθώρα ευρημάτων σε όλο το μήκος και πλάτος του νησιού υποδηλώνει την
ισχυρή οικονομία που αναπτύχθηκε κατά καιρούς και τον ανεπτυγμένο
πολιτισμό του νησιού που σταμάτησε να υπάρχει από την περίοδο του
Βυζαντίου οπότε και η Σαμοθράκη χρησιμοποιήθηκε ως τόπος εξορίας αξιωματικών.
Η Βυζαντινή κουλτούρα
λεηλάτησε και ασβεστοποίησε δεκάδες αρχαίων κτισμάτων, τα υλικά των
οποίων χρησιμοποιήθηκαν, όπως λέει η παράδοση του νησιού, για την
ανέγερση 1000 και πλέων μικρών εκκλησιών. Μερικές φορές αναρωτιέμαι αν
έτσι πλήρωσε η Σαμοθράκη το τίμημα της για την ιεροσύνη της αρχαίας
θρησκείας. Ο πληθυσμός της μίκρυνε κατά χιλιάδες αφού στους βυζαντινούς
χρόνους το νησί αφέθηκε απροστάτευτο στο έλεος των Πειρατών. Οι
κάτοικοι εγκατέλειπαν τα παράλια και ανέβαιναν στα βουνά για να σώσουν
τη ζωή τους. Μια ακόμα απορία που πάντα έχω όταν κοιτάω το επιβλητικό
και μυστηριώδες τοπίο από το πλοίο καθώς φτάνω στο νησί είναι το γιατί.
Ένας τόσο πλούσιος τόπος αφιερωμένος για χιλιάδες χρόνια στην
μυστηριακή τελετουργία της ψυχικής κάθαρσης, έγινε τόπος εξορίας και
αφέθηκε απροστάτευτους από βυζαντινούς που έσωσαν τον Ελληνισμό (;). Γιατί;;;
Σήμερα
ευτυχώς οι κάτοικοι γνωρίζουν ότι οι επισκέπτες δεν ψάχνουν στα βουνά
τα ξωκλήσια της βυζαντινής κατοχής. Ψάχνουν τα ευρήματα της Ιερής
Θρησκείας που πρώτη δίδαξε στον κόσμο την έννοια της ισότητας (στα Καβείρια Μυστήρια
συμμετείχαν άνδρες, Γυναίκες, Έλληνες και μη, ακόμα και δούλοι της
εποχής!) και της μετάνοιας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η τοπική
διάλεκτος περιέχει περισσότερες αρχαίες ελληνικές λέξεις και λίγες
τουρκικές. Λέγεται ακόμη ότι η διάλεκτος που αναπτύχθηκε μετά τον
εκχριστιανισμό των κατοίκων περιέχει τις περισσότερες κατάρες από
οποιαδήποτε άλλη ελληνική..
Πηγή:
ellas2.wordpress.com