Ο
θάνατος του Υποσμηναγού (Ι) Νίκου Σιαλμά το πρωί της 18ης Ιουνίου του
1992 συντάραξε ολόκληρο το πανελλήνιο και αποτέλεσε πρωτοσέλιδο αλλά και
θέμα συζήτησης για αρκετό καιρό, κυρίως γιατί ο Υποσμηναγός που ανήκε
στην 342 Μοίρα Παντός Καιρού της 114 Πτέρυγας Μάχης, ήταν το πρώτο θύμα
της καθημερινής τουρκικής προκλητικότητας και αμφισβήτησης των Ελληνικών
κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο.
Πηγή:
peripatrhs.blogspot.gr
Ο
Υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς απογειώθηκε το πρωί της 18ης Ιουνίου 1992 από
την 114 ΠΜ στην Τανάγρα μαζί με ένα δεύτερο Mirage F1CG ως Νο. 2 του
σχηματισμού που πήρε πορεία προς το βόρειο Αιγαίο. Σε περιοχή κοντά στον
Άγιο Ευστράτιο, το ζευγάρι των Ελληνικών μαχητικών πήρε επαφή με
τουρκικά μαχητικά (δύο F-16) και ακολούθησε εμπλοκή! Ο Σιαλμάς κατόρθωσε
να «πάρει την ουρά» (να βρεθεί στην ώρα έξι) ενός από τα δύο τουρκικά
αεροπλάνα, παρότι διέθετε, τυπικά, υποδεέστερο αεροσκάφος. Ο χειριστής
του προσπαθώντας να αποφύγει τον εγκλωβισμό, βύθισε μετά από μία σειρά
ελιγμών από το επίπεδο των 6.000 ποδών περίπου, προφανώς με στόχο να
αναπτύξει ταχύτητα άμεσα και να κατορθώσει να διαφύγει.
Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε στην βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε να βγει ποτέ…
Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο (συμβολογία HUD) πιλοτήριο, τις επιδόσεις και την ευελιξία του F-16. Ανέπτυξε μεγάλη ταχύτητα κατά την βύθιση και κατόρθωσε να απαγκιστρώσει ακουμπώντας στην κυριολεξία στην επιφάνεια της θάλασσας… Το ακροφύσιο του κινητήρα ήρθε σε επαφή με το νερό και το ρεύμα των καυσαερίων άνοιξε ένα τεράστιο λευκό αυλάκι!
Του Δημήτρη Θ. Στεργίου
Ο Σιαλμάς τον ακολούθησε στην βύθιση από την οποία όμως δεν κατάφερε να βγει ποτέ…
Λέγεται ότι ο Τούρκος χειριστής κατάφερε να σωθεί μόνο χάρη στο τεχνολογικά ανώτερο (συμβολογία HUD) πιλοτήριο, τις επιδόσεις και την ευελιξία του F-16. Ανέπτυξε μεγάλη ταχύτητα κατά την βύθιση και κατόρθωσε να απαγκιστρώσει ακουμπώντας στην κυριολεξία στην επιφάνεια της θάλασσας… Το ακροφύσιο του κινητήρα ήρθε σε επαφή με το νερό και το ρεύμα των καυσαερίων άνοιξε ένα τεράστιο λευκό αυλάκι!
Εικάζεται
ότι ο Σιαλμάς κατά την κάθοδο προς την θάλασσα γύρισε να κοιτάξει πίσω
του για χρονικό διάστημα ίσως και πιο μικρό του δευτερολέπτου. Για να
βεβαιωθεί ότι δεν τον ακολουθούσε το δεύτερο τουρκικό F-16 ή για να
εντοπίσει την θέση του συναδέλφου του κατά πάγια τακτική. Το χρονικό
αυτό διάστημα ίσως έκανε και την διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου ή ίσως
το γεγονός ότι είχε εστιάσει την προσοχή του στο τουρκικό μαχητικό…
Μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε, αλλά και να υποθέσουμε βέβαια ότι και το ίδιο το αεροπλάνο δεν τον βοήθησε όσο τον Τούρκο χειριστή το F-16. Οπωσδήποτε, το ενδεχόμενο αποπροσανατολισμού δεν μπορεί να αποκλειστεί. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι ιπτάμενοι των Μοιρών αναχαίτισης της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν επισημάνει ότι κατά την διάρκεια των ελιγμών στις εμπλοκές είναι πραγματικά δύσκολο υπό ορισμένες συνθήκες να ξεχωρίσει κανείς την θάλασσα από τον ουρανό!
Μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε, αλλά και να υποθέσουμε βέβαια ότι και το ίδιο το αεροπλάνο δεν τον βοήθησε όσο τον Τούρκο χειριστή το F-16. Οπωσδήποτε, το ενδεχόμενο αποπροσανατολισμού δεν μπορεί να αποκλειστεί. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι ιπτάμενοι των Μοιρών αναχαίτισης της Πολεμικής Αεροπορίας έχουν επισημάνει ότι κατά την διάρκεια των ελιγμών στις εμπλοκές είναι πραγματικά δύσκολο υπό ορισμένες συνθήκες να ξεχωρίσει κανείς την θάλασσα από τον ουρανό!
Μετά
από ένα ατύχημα στις 10 Φεβρουαρίου του 1988, στο οποίο έχασε την ζωή
του Ανθυποσμηναγός Κοντογιώργος Κωνσταντίνος κατά την διάρκεια ασκήσεως
εναέριας μάχης στην περιοχή του πεδίου βολής Άνδρου, τοποθετήθηκε σε όλα
τα Ελληνικά Mirage F1CG το σύστημα ΣΠΥ (Σύστημα Προειδοποίησης Ύψους).
Ήταν εφεύρεση τεχνικού της ΠΑ και προειδοποιούσε ηχητικά και οπτικά τον
ιπτάμενο όταν κατέβαινε κάτω από ένα προκαθορισμένο επίπεδο. Στο ύψος
που πετούσε ο Υποσμηναγός Σιαλμάς, το ΣΠΥ ή ήταν απενεργοποιημένο ή απλά
το αγνόησε για να συνεχίσει την εμπλοκή…
Αυτά για την Ιστορία...
Αυτά για την Ιστορία...
Και
κάτι τελευταίο αλλά οπωσδήποτε το πιο σημαντικό! Ο Νίκος Σιαλμάς και οι
συνάδελφοί του στα Mirage F1 και τα F-4E δεν δίστασαν ούτε στιγμή να
εμπλακούν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τα τουρκικά F-16,
αδιαφορώντας για τις ανώτερες επιδόσεις του συγκεκριμένου αεροσκάφους
και προσπαθώντας κάθε μέρα να εντοπίσουν αδύνατα σημεία και τρόπους
αντιμετώπισης της νέας απειλής...
****
Υποσμηναγός (Ι) Νικόλαος Σιαλμάς
Ο Νικόλαος Σιαλμάς γεννήθηκε το έτος 1965 στο Θέρμο Αιτωλοκαρνανίας.
Εισήλθε στην Σχολή Ικάρων τον Σεπτέμβριο του 1984 και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1988 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.
Βρισκόταν σε αποστολή αναχαίτισης Τουρκικών αεροσκαφών που είχαν περάσει στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Έπεσε υπερασπιζόμενος στην θαλάσσια περιοχή του νησιού Αη Στράτης στις 18 Ιουνίου του 1992.
Μερικά
χρόνια αργότερα η Πολεμική Αεροπορία έφτιαξε στο ομώνυμο όπως
ονομάστηκε ''Ακρωτήρι Νίκος Σιαλμάς'' στον Άγιο Ευστράτιο, κοντά στο
σημείο που έπεσε ο Νίκος, ένα μνημείο.
Μια Σπαρτιάτικη ασπίδα με ένα δόρυ και από κάτω το ''Μολών Λαβέ'' (Το σήμα της Μοίρας του της 342 Μ.Π.Κ.)
Το μέγεθος τέτοιο που να φαίνεται από ψηλά...
Το
μνημείο δέχεται κάθε μέρα "επισκέψεις" από τους συναδέλφους του Νίκου,
που πετούν πάνω από το νησί μόνο και μόνο για να τον χαιρετίσουν...
«...Θυμάμαι που από πιτσιρικάς μου έλεγε: "Θα με γράψουν με μεγάλα γράμματα, θα φτάσω ψηλά!" Όμως, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι εννοούσε! Πιστεύαμε ότι το έλεγε επειδή θα έμπαινε στην Σχολή Ικάρων. Που να καταλάβουμε τι ήθελε να μας πει τότε, μιλώντας γι’ αυτά τα μεγάλα γράμματα...»
Εισήλθε στην Σχολή Ικάρων τον Σεπτέμβριο του 1984 και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 1988 με το βαθμό του Ανθυποσμηναγού.
Βρισκόταν σε αποστολή αναχαίτισης Τουρκικών αεροσκαφών που είχαν περάσει στον εθνικό εναέριο χώρο μας. Έπεσε υπερασπιζόμενος στην θαλάσσια περιοχή του νησιού Αη Στράτης στις 18 Ιουνίου του 1992.
Σχολή Ικάρων - Δεύτερος κάτω αριστερά (Φωτο: Ιωάννης Γιαλουρής) |
Η κάσκα του Υποσμηναγού (Ι) Νίκου Σιαλμά |
Ονομασία του αμφιθεάτρου της Σχολής Ικάρων σε αμφιθέατρο "Υποσμηναγού (Ι) Νικολάου Σιαλμά" στην Αεροπορική Βάση Δεκελείας στο Τατόι. |
Μια Σπαρτιάτικη ασπίδα με ένα δόρυ και από κάτω το ''Μολών Λαβέ'' (Το σήμα της Μοίρας του της 342 Μ.Π.Κ.)
«...Θυμάμαι που από πιτσιρικάς μου έλεγε: "Θα με γράψουν με μεγάλα γράμματα, θα φτάσω ψηλά!" Όμως, δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε τι εννοούσε! Πιστεύαμε ότι το έλεγε επειδή θα έμπαινε στην Σχολή Ικάρων. Που να καταλάβουμε τι ήθελε να μας πει τότε, μιλώντας γι’ αυτά τα μεγάλα γράμματα...»
(Πατέρας Ν. Σιαλμά)
peripatrhs.blogspot.gr