Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016

Ο Κεφαλονίτης που έγινε το σύμβολο των Αμερικανών στρατιωτών στον Β' Παγκόσμιο -Τυπώθηκε και σε γραμματόσημο (εικόνες)

Το πρόσωπο ενός Ελληνα, του Angelo Klonis, ή Ευάγγελου Κλωνή, ο οποίος είχε γεννηθεί στην Κεφαλονιά, έγινε το σύμβολο της αμερικανικής στρατιωτικής συμμετοχής στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Μάλιστα, ηφωτογραφία του, που τραβήχτηκε από τον διάσημο φωτορεπόρτερ και ανταποκριτή του αμερικανικού περιοδικού Life στον Ειρηνικό, Γιουτζίν Σμιθ, έφτασε να γίνει μέχρι και γραμματόσημο.

Η φωτογραφίας κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1944, όταν και κόσμησε το εξώφυλλο του λευκώματος που είχε ετοιμάσει το περιοδικό για τον πόλεμο. Πρόκειται ίσως για τη διασημότερη φωτογραφία του Σμιθ, η οποία θεωρήθηκε πως αποτυπώνει το θάρρος του ανώνυμου Αμερικανού φαντάρου.
Για την ακρίβεια, οι φωτογραφίες του Σμιθ είναι δύο: στη μία ο Κλωνής καπνίζει και στην άλλη πίνει νερό από το παγούρι του. Η πρώτη κόσμησε το εξώφυλλο του Life και την ειδική σειρά γραμματοσήμων για τον «άγνωστο» Αμερικανό στρατιώτη, αλλά και για τη μνήμη και τη συνεισφορά του Σμιθ στη φωτογραφία.
Ωστόσο, ο Κλωνής ήταν Έλληνας, γεννημένος στον Άγιο Γεώργιο της κοινότητας Πάστρας Κεφαλονιάς στις 28 Οκτωβρίου του 1916, και πέθανε στις 18 Φεβρουαρίου του 1989. Ηταν το δεύτερο παιδί μιας φτωχής οικογένειας. Στα δεκατέσσερά του χρόνια μετακόμισε στην Αθήνα, όπου εργαζόταν ο μεγαλύτερος αδελφός του. Εκεί, δούλεψε σαν εισπράκτορας στο λεωφορείο ενός άλλου Κεφαλονίτη, του Γεράσιμου Αρσένη, παππού του γνωστού πολιτικού. Οταν ήταν 16 ετών, είπε στο αφεντικό του: «Εγώ φεύγω. Πες στη μάνα μου ότι θα της στείλω λεφτά από την Αμερική».
Τρυπώνοντας σε ένα από τα αμπάρια του πλοίου έφτασε στο Λος Άντζελες, όπου ξεκίνησε τη νέα ζωή του. Ο ίδιος συμμετείχε στην απόβαση στη Σικελία και μετά στη Νορμανδία. Ο Κλωνής ήταν μέσα στο 20% εκείνων που επέζησαν από τη Μάχη των Αρδενών. Επρόκειτο για την τελευταία μεγάλης κλίμακας επίθεση του Γ' Ράιχ στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, μεταξύ 16 Δεκεμβρίου 1944 και 25 Ιανουαρίου 1945, κατά μήκος των συνόρων του Βελγίου και του Λουξεμβούργου, με σκοπό την κατάληψη του ποταμού Μεύση (Meuse) και του λιμανιού της Αμβέρσας. Ακολούθησε η απόβαση στη Νορμανδία και κατόπιν έφτασε στον Ειρηνικό, και συγκεκριμένα στη Σαϊπόν, απ' όπου και η φωτογραφία.






Πηγή:
iefimerida.gr