Το εντυπωσιακό εύρημα είναι κλεισμένο σε μια βιτρίνα στον
ισόγειο χώρο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, που βρίσκεται επί της
Διονυσίου Αρεοπαγίτου στην Ακρόπολη.
Πρόκειται για τα τμήματα ενός μεγάλου αγάλματος της ύστερης ελληνιστικής περιόδου, το οποίο έχει ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ιστορία.
Το 2006 ένας ψαράς ανέσυρε ένα χάλκινο πόδι αγάλματος με τα δίχτυα του στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην Κάλυμνο και την Κω. Λίγο αργότερα ένας άλλος ψαράς, συγγενής του πρώτου, βρήκε το άλλο πόδι στην ίδια περιοχή.
Το 2009 εντόπισε το τμήμα ενός θώρακα, ενώ προφανώς στο σύμπλεγμα αυτό που είναι ένας έφιππος ηγεμόνας ανήκει και ένα εντυπωσιακό κεφάλι που βρέθηκε και αυτό στα ίδια νερά. Το αξιοπερίεργο είναι ότι πραγματοποιήθηκε αρχαιολογική έρευνα στο σημείο όπου υπέδειξαν οι ψαράδες, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Τα σκέλη εφίππου άνδρα με τα περίτεχνα σανδάλια τους πτερνιστήρες και το δελφίνι στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου
Σε δεύτερο χρόνο ανασύρθηκε από τα δίχτυα Καλύμνιων ψαράδων και το υπόλοιπο σώμα του έφιππου θωρακοφόρου
«Ο θώρακας χρειάστηκε να μείνει πολύ καιρό μέσα στη δεξαμενή αφαλάτωσης και ταιριάζει γάντι με τα δύο πόδια», μας εξηγεί η επικεφαλής της ΕΕΑ, Αγγελική Σίμωσι.
«Για το κεφάλι δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι, καθώς δεν βρίσκεται στην Ελλάδα. Το έχουμε δανείσει για σημαντικές εκθέσεις που γίνονται στο εξωτερικό αυτήν την περίοδο. Πήγε πρώτα στη Φλωρεντία.
Μετά στην Αμερική και τώρα ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στη μεγάλη έκθεση αρχαίας ελληνικής τέχνης που θα γίνει στην Ιαπωνία. Από την πείρα μας, πάντως, πιστεύουμε ότι αποτελεί τμήμα του μεγάλου αυτού αγάλματος που είναι πολύ όμορφο», υπογραμμίζει η επικεφαλής.
Προς χάριν του δημοσιογραφικού φακού, οι συντηρητές μας κάνουν μια μικρή παρουσίαση. Ξεβιδώνουν προσεκτικά τις βιτρίνες και φέρνουν ένα ξύλινο κιβώτιο γεμάτο αφρολέξ μέσα στο οποίο βρίσκονται τα πόδια.
Ύστερα, ο Αγγελος Τσομπανίδης κρατά τα πόδια στη σωστή θέση για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια αίσθηση της ακέραιας σύνθεσης.
Η ίδια διαδικασία θα γίνει και για το κεφάλι, όταν με το καλό γυρίσει από το εξωτερικό.
«Όπως βλέπετε, κάθε ημέρα είναι ξεχωριστή για εμάς, γεμάτη εκπλήξεις», λένε οι εργαζόμενοι που μας ξεπροβοδίζουν μέχρι την πόρτα.
Από άρθρο της ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ στην Καθημερινή, mixanitouxronou.
Φωτογραφίες από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Καλύμνου.
Πηγή:
apocalypsejohn.com
Το 2006 ένας ψαράς ανέσυρε ένα χάλκινο πόδι αγάλματος με τα δίχτυα του στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην Κάλυμνο και την Κω. Λίγο αργότερα ένας άλλος ψαράς, συγγενής του πρώτου, βρήκε το άλλο πόδι στην ίδια περιοχή.
Το 2009 εντόπισε το τμήμα ενός θώρακα, ενώ προφανώς στο σύμπλεγμα αυτό που είναι ένας έφιππος ηγεμόνας ανήκει και ένα εντυπωσιακό κεφάλι που βρέθηκε και αυτό στα ίδια νερά. Το αξιοπερίεργο είναι ότι πραγματοποιήθηκε αρχαιολογική έρευνα στο σημείο όπου υπέδειξαν οι ψαράδες, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Τα σκέλη εφίππου άνδρα με τα περίτεχνα σανδάλια τους πτερνιστήρες και το δελφίνι στο Αρχαιολογικό Μουσείο Καλύμνου
Με απόσταση ετών συμπληρώθηκε σταδιακά ένα παζλ, το οποίο δείχνει έναν ρωμαλέο άνδρα με ένα καπέλο που ονομάζεται καψία. Με το ένα χέρι του κρατά τα γκέμια και με το άλλο απευθύνει χαιρετισμό.Από το σύμπλεγμα απουσιάζει το άλογο. Όλα τα τμήματα έχουν συντηρηθεί, αλλά κάποια δεν βρίσκονται στην εφορεία.
Σε δεύτερο χρόνο ανασύρθηκε από τα δίχτυα Καλύμνιων ψαράδων και το υπόλοιπο σώμα του έφιππου θωρακοφόρου
Από την Κω στην Ιαπωνία
«Ο θώρακας χρειάστηκε να μείνει πολύ καιρό μέσα στη δεξαμενή αφαλάτωσης και ταιριάζει γάντι με τα δύο πόδια», μας εξηγεί η επικεφαλής της ΕΕΑ, Αγγελική Σίμωσι.
«Για το κεφάλι δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι, καθώς δεν βρίσκεται στην Ελλάδα. Το έχουμε δανείσει για σημαντικές εκθέσεις που γίνονται στο εξωτερικό αυτήν την περίοδο. Πήγε πρώτα στη Φλωρεντία.
Μετά στην Αμερική και τώρα ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στη μεγάλη έκθεση αρχαίας ελληνικής τέχνης που θα γίνει στην Ιαπωνία. Από την πείρα μας, πάντως, πιστεύουμε ότι αποτελεί τμήμα του μεγάλου αυτού αγάλματος που είναι πολύ όμορφο», υπογραμμίζει η επικεφαλής.
Προς χάριν του δημοσιογραφικού φακού, οι συντηρητές μας κάνουν μια μικρή παρουσίαση. Ξεβιδώνουν προσεκτικά τις βιτρίνες και φέρνουν ένα ξύλινο κιβώτιο γεμάτο αφρολέξ μέσα στο οποίο βρίσκονται τα πόδια.
Ύστερα, ο Αγγελος Τσομπανίδης κρατά τα πόδια στη σωστή θέση για να μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια αίσθηση της ακέραιας σύνθεσης.
Η ίδια διαδικασία θα γίνει και για το κεφάλι, όταν με το καλό γυρίσει από το εξωτερικό.
«Όπως βλέπετε, κάθε ημέρα είναι ξεχωριστή για εμάς, γεμάτη εκπλήξεις», λένε οι εργαζόμενοι που μας ξεπροβοδίζουν μέχρι την πόρτα.
Από άρθρο της ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ στην Καθημερινή, mixanitouxronou.
Φωτογραφίες από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Καλύμνου.
Πηγή:
apocalypsejohn.com