Δευτέρα, 13 Μαρτίου 2017

Καρυάτιδες: Ένα Εντυπωσιακό Βίντεο Για Την Επιστροφή Τους Στην Ελλάδα (Βίντεο)

Στη βόρεια πλευρά της Ακρόπολης βρίσκεται ο ναός του Ερεχθείου, ο οποίος είναι αφιερωμένος στην Αθηνά και τον Ποσειδώνα. Σύμφωνα με ορισμένους μελετητές ο ναός κτίστηκε προς τιμήν του βασιλιά Ερεχθέα, ο οποίος θεωρείται πως έχει ταφεί σε κοντινό σημείο. Ο Ερεχθέας αναφέρεται στην Ιλιάδα του Ομήρου ως ένας μεγάλος βασιλιάς και κυβερνήτης της Αθήνας κατά την Αρχαϊκή Περίοδο και συχνά Ερεχθέας και Εριχθόνιος ταυτιζόταν.

Ο ναός είναι διάσημος για την νότια πλευρά του στην οποία συναντάμε την περίφημη «Πρόστασις των Κορών», οι οποίες είναι έξι ντυμένες γυναικείες μορφές (Καρυάτιδες) που λειτουργούν ως υποστηρικτικοί κίονες. Η πρόσταση αυτή κατασκευάστηκε για να αποκρυφθεί το γιγαντιαίο τμήμα που απαιτούνταν για την υποστήριξη του Κεκρόπειου, μιας και το μέγεθος και ο προϋπολογισμός κατασκευής του κτιρίου μειώθηκαν σημαντικά μετά τον Πελοποννησιακό πόλεμο.

Καρυάτις ονομάζεται το γλυπτό που έχει γυναικεία μορφή και χρησιμεύει στην στήριξη κτιρίων. Η λέξη Καρυάτις στα αρχαία Ελληνικά σημαίνει Κόρη από τις Καρυές, μια πόλη κοντά στην Σπάρτη. Είναι μια παραλλαγή της Κόρης και χρησιμοποιείται στην αρχιτεκτονική αντί για κίονες ως διακοσμητικό στήριγμα σε πύλες, προσόψεις, γείσα, ζωφόρους, σκεπές και λοιπά.
Οι Καρυάτιδες έχουν τα χέρια ελεύθερα, ενώ το βάρος στηρίζεται απλά και ανάλαφρα με το κεφάλι. Η κλασική μορφή της Καρυάτιδας είναι ντυμένη με απλούς μα και κολακευτικούς πέπλους και χιτώνες. Έχει ευθύγραμμη και λυγερή κορμοστασιά, και τα πόδια ή κλειστά ή το δεξί ή το αριστερό πόδι ελαφριά εμπρός, χωρίς να βαδίζει. Τα χέρια είναι στο πλάι και προς τα κάτω, ενώ μερικές φορές στο ένα χέρι κρατούν ένα αφιέρωμα. Οι δίπλες στα ρούχα τους εναρμονίζουν με τα αυλάκια των κιόνων, κάνουν όμως παραλλαγές, καθώς ακολουθούν τις καμπύλες του σώματος. Οι Καρυάτιδες ήταν επιφανειακά ζωγραφισμένες στην αρχαία εποχή, αλλά τα χρώματα χάθηκαν με το πέρασμα του χρόνου.

Οι Καρυάτιδες στο Ερέχθειο της Ακρόπολης ανήκουν στην καλλιτεχνική σχολή του πλούσιου στιλ και επηρέασαν καλλιτεχνικά την αρχιτεκτονική διακοσμητική τέχνη μέχρι και το τέλος του 19ου αιώνα.
Η ομορφιά και η καλλιτεχνική τους αρτιότητα δεν πέρασαν απαρατήρητες από τον Σκοτσέζο διπλωμάτη Λόρδο Έλγιν (1766 – 1841), ο οποίος διετέλεσε  από το 1799 (ή σύμφωνα με άλλες πηγές από το 1801) μέχρι το 1802 πρεσβευτής της Μεγάλης Βρετανίας στην Κωνσταντινούπολη. Με σουλτανικό φιρμάνι που απέσπασε  εκμεταλλευόμενος τις γνωριμίες του στην Υψηλή Πύλη κατόρθωσε ανάμεσα στα υπόλοιπα γλυπτά που έκλεψε από τον Παρθενώνα να αφαιρέσει και μία από τις Κόρες του Ερεχθείου.
Από το 1982 και μετά έχει ξεκινήσει μια προσπάθεια για τον επαναπατρισμό των «Μαρμάρων του Παρθενώνα» ανάμεσά τους και η κλαπείσα Καρυάτιδα. Το βίντεο που ακολουθεί εντάσσεται στην παραπάνω προσπάθεια, αποσκοπώντας στην αφύπνιση και ενημέρωση του απλού κοινού για το πολιτιστικό έγκλημα που διαπράχθηκε εις βάρος της καλλιτεχνικής αρτιότητας των γλυπτών της Ακροπόλεως των Αθηνών.





Πηγή:
filologika.gr