ΕΡΩΣ, Ο ΑΠΑΣΤΡΑΠΤΩΝ ΘΕΟΣ!
Η ΑΡΡΗΤΟΣ ΔΥΝΑΜΙΣ ΤΟΥ ΕΝΟΣ!
Η ΖΩΟΦΟΡΟΣ ΚΕΡΑΥΝΙΟΣ ΡΙΠΗ ΤΟΥ ΔΙΟΣ!
Ο ΑΡΧΕΓΟΝΟΣ ΑΕΝΑΟΣ ΠΥΡΦΟΡΟΣ ΘΕΟΣ!
Ο ΑΠΤΩΝ ΤΟΝ ΛΥΧΝΟΝ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΔΙΑ ΠΑΝΤΟΣ!
Ο ΔΙΑΥΓΗΣ ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΣ, ΦΑΕΣΦΟΡΟΣ ΛΑΜΠΩΝ ΦΑΕΘΩΝ!
Ο ΦΑΝΗΣ Ο ΠΡΩΤΟΓΕΝΝΗΤΟΣ, Ο ΓΕΝΕΣΙΟΥΡΓΟΣ!
Ο ΠΗΓΑΣΟΣ ΗΛΙΟΣ, ΟΣΤΙΣ ΙΠΠΕΥΕΙ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΥΛΗΝ
ΤΩΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ, ΑΨΗΦΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟΝ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ!
ΟΥΤΟΣ ΑΠΤΕΙ ΠΥΡΙΦΛΕΓΗΣ ΤΟ ΠΥΡ ΙΝΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ ΓΑΜΟΣ ΙΕΡΟΣ!
ΖΕΥΓΝΥΕΙ ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΩΣ ΑΠΕΙΡΑ ΣΠΕΙΡΟΕΙΔΗ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ, ΕΩΣ
ΟΤΟΥ ΑΙ ΨΥΧΑΙ ΥΨΩΘΟΥΝ ΥΠΕΡΘΕΝ ΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ!
ΕΥΤΥΧΕΙΤΕ ΤΕ ΕΥΔΑΙΜΟΝΕΙΤΕ ΠΑΝΤΕΣ ΕΚΕΙΝΟΙ, ΟΙΤΙΝΕΣ ΤΑ ΠΥΡΙΝΑ ΒΕΛΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΟΣ ΕΔΕΞΑΣΘΕ!!!
-----------------------------------------
«Δεινὸς Ἔρως καὶ πόντος ἀμείλιχος· ἀλλὰ θαλάσσης 245
ἔστιν ὕδωρ, τὸ δ᾽ Ἔρωτος ἐμὲ φλέγει ἐνδόμυχον πῦρ.»
«Είναι κι η αγάπη φοβερή κι η θάλασσα τρομάρα·
μόν᾽ είν᾽ η θάλασσα νερό κι είναι φωτιά η αγάπη!»
{ΜΟΥΣΑΙΟΣ: "Τα καθ' Ηρώ και Λέανδρον 245-246"}
ΠΡΙΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ ΓΕΝΟΣ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ,
ΕΩΣ ΟΤΟΥ ΣΜΙΞΙΜΟ ΕΦΕΡΕ Ο ΈΡΩΤΑΣ ΣΕ ΟΛΑ·
ΚΙ ΟΠΩΣ ΕΣΜΙΓΕ ΤΟ ᾽ΝΑ ΜΕ Τ᾽ ΑΛΛΟ,
ΟΥΡΑΝΟΣ, ΓΗ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΙΝΗΚΑΝ,
ΚΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΚΑΡΙΩΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ ΘΕΩΝ ΤΟ ΓΕΝΟΣ.
Πρότερον δ᾽ οὐκ ἦν γένος ἀθανάτων, πρὶν ἜΡΩΣ
ξυνέμειξεν ἅπαντα• ξυμμειγνυμένων δ᾽ ἑτέρων ἑτέροις γένετ᾽ ΟὐΡΑΝὸς ὠΚΕΑΝόΣ τε καὶ Γῆ πάντων τε ΘΕῶΝ ΜΑΚάΡΩΝ ΓέΝΟΣ ἄφθιτον».
{Βλ. ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ «Όρνιθες, 700 – 702»}
Έτσι ρίζωσε [191d] ο έρωτας στον άνθρωπο από τη μακρινή εκείνη εποχή και μ᾽ αυτόν ξαναβρίσκει την ενότητά της η πρώτη μας φύση· κι αυτός κάνει ό,τι μπορεί, για να σχηματίσει από τα δύο ένα και να φέρει τη γιατρειά στην ανθρώπινη φύση.
Ἔστι δὴ οὖν ἐκ τόσου [191d] ὁ ἔρως ἔμφυτος ἀλλήλων τοῖς ἀνθρώποις καὶ τῆς ἀρχαίας φύσεως συναγωγεὺς καὶ ἐπιχειρῶν ποιῆσαι ἓν ἐκ δυοῖν καὶ ἰάσασθαι τὴν φύσιν τὴν ἀνθρωπίνην.
{ΠΛΑΤΩΝ Συμπόσιον [191d]}
ΤΩΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ, ΑΨΗΦΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟΝ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ!
ΟΥΤΟΣ ΑΠΤΕΙ ΠΥΡΙΦΛΕΓΗΣ ΤΟ ΠΥΡ ΙΝΑ ΤΕΛΕΣΘΕΙ ΓΑΜΟΣ ΙΕΡΟΣ!
ΖΕΥΓΝΥΕΙ ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΩΣ ΑΠΕΙΡΑ ΣΠΕΙΡΟΕΙΔΗ ΚΥΚΛΩΜΑΤΑ, ΕΩΣ
ΟΤΟΥ ΑΙ ΨΥΧΑΙ ΥΨΩΘΟΥΝ ΥΠΕΡΘΕΝ ΤΗΣ ΒΑΡΥΤΗΤΟΣ ΤΩΝ ΥΔΑΤΩΝ!
ΕΥΤΥΧΕΙΤΕ ΤΕ ΕΥΔΑΙΜΟΝΕΙΤΕ ΠΑΝΤΕΣ ΕΚΕΙΝΟΙ, ΟΙΤΙΝΕΣ ΤΑ ΠΥΡΙΝΑ ΒΕΛΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΟΣ ΕΔΕΞΑΣΘΕ!!!
-----------------------------------------
ἔστιν ὕδωρ, τὸ δ᾽ Ἔρωτος ἐμὲ φλέγει ἐνδόμυχον πῦρ.»
«Είναι κι η αγάπη φοβερή κι η θάλασσα τρομάρα·
μόν᾽ είν᾽ η θάλασσα νερό κι είναι φωτιά η αγάπη!»
{ΜΟΥΣΑΙΟΣ: "Τα καθ' Ηρώ και Λέανδρον 245-246"}
----------------------------
“ἔρως” δέ, ὅτι εἰσρεῖ (ΕΙΣ ΡΕΙ/ΕΙΣ ΡΕΕΙ) ἔξωθεν καὶ οὐκ οἰκεία ἐστὶν ἡ ῥοὴ [420b] αὕτη τῷ ἔχοντι ἀλλ' ἐπείσακτος διὰ τῶν ὀμμάτων, διὰ ταῦτα ἀπὸ τοῦ ἐσρεῖν “ἔσρος”(ΕΣ-ΡΟΣ) τό γε παλαιὸν ἐκαλεῖτο-- τῷ γὰρ οὖ ἀντὶ τοῦ ὦ ἐχρώμεθα--νῦν δ' “ἔρως” κέκληται διὰ τὴν τοῦ ὦ ἀντὶ τοῦ οὖ μεταλλαγήν. ἀλλὰ τί ἔτι σὺ λέγεις ὅτι σκοπῶμεν; {ΠΛΑΤΩΝ "Κρατύλος"}
---------------------------------
«Αφού ενόησε τα έργα ο Πατρικός Νούς, ο αυτογέννητος, εις όλα έσπειρε τον δεσμόν του Έρωτος, που είναι γεμάτος απο Πύρ και πρόσθεσε την αιτίαν, δια να παραμένουν τα πάντα εις ατελείωτον χρόνον ερωτευμένα, μήτε να χωρισθούν τα υπό του Πατρός υφασμένα νοερώς με Φως.
Διότι εξ αιτίας αυτού του Έρωτος τα πάντα συνηνώθησαν μεταξύ των αρμονικώς, δια να παραμένουν εις τον Έρωτα, τα τρέχοντα στοιχεία του κόσμου.»
«Έργα νοήσας γαρ πατρικός νόος αυτογένεθλος
πάσιν ενέσπειρεν δεσμόν πυριβριθή έρωτος
και την αιτίαν προσέθηκεν...
όφρα τα πάντα μένη χρόνον εις απέραντον ερώντα...
μηδέ πάσι τα πατρός νοερώς υφασμένα φέγγει...
δια γαρ τούτον τον έρωτα πάντα ήρμοσται αλλήλοις...
ως εν έρωτι μένη...κόσμου στοιχεία θέοντα...»
{ΠΡΟΚΛΟΥ ΕΙΣ ΤΙΜΑΙΟΝ .3 p.155 ,43 ex lis,quae vocat }
-------------------------------------
«Όποιος τον Έρωτα μεγάλον θεόν δε θεωρεί,
και μάλιστα ανώτερον απ 'όλους τους θεούς,
ή είναι τραχύς, ή επειδή δεν ειναι έμπειρος,
δε γνωρίζει τον μεγαλύτερον δια τους ανθρώπους θεόν. »
«'Έρωτας δ' όστις μή θεόν κρίνει μέγαν
καί τών απάντων δαιμόνων υπέρτατον,
ή σκαιός έστιν ή καλών άπειρος ών
ούκ οίδε τόν μέγιστον ανθρώποις θεόν'».
{ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ Απόσπασμα από το χαμένο έργο Αυγή }
----------------------
«.. ΚΙ Ο ΈΡΩΤΑΣ ΠΟΥ Ο ΠΙΟ ΩΡΑΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ,
ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΛΥΕΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ
ΔΑΜΑΖΕΙ ΜΕΣ ΣΤΑ ΣΤΗΘΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΤΗ ΤΟΥΣ ΘΕΛΗΣΗ.»
«.. Ἔρος, ὃς κάλλιστος ἐν ἀθανάτοισι θεοῖσι,120
λυσιμελής, πάντων τε θεῶν πάντων τ᾽ ἀνθρώπων
δάμναται ἐν στήθεσσι νόον καὶ ἐπίφρονα βουλήν.»
{ΗΣΙΟΔΟΣ Θεογονία (120-122)}
----------------------------------
«..ο Ησίοδος λέει ότι πρωτόπλαστο δημιουργήθηκε το Χάος, και κατόπι,η ευρύστερνη Γαία, το βάθρο το ασάλευτο, το αιώνιο όλων των πάντων, κι ο Έρωτας·
με τον Ησίοδο συμφωνεί κι ο Ακουσίλαος, ότι μετά το Χάος ήρθαν στον κόσμο τούτα τα δύο, η Γη κι ο Έρωτας.
Ο Παρμενίδης πάλι λέει ότι η Γένεσις ολόπρωτα απ᾽ τους θεούς, απ᾽ όλους,
τον Έρωτα μελέτησε.
[178c] Έτσι πολύπλευρα δίνεται η μαρτυρία πως ο Έρωτας είναι των αρχαίων ο αρχαιότερος. Όντας λοιπόν ο αρχαιότατος, μας προξενεί τις πιο μεγάλες ευεργεσίες.»
« ..Ἡσίοδος πρῶτον μὲν Χάος φησὶ γενέσθαι—αὐτὰρ ἔπειτα Γαῖ᾽ εὐρύστερνος, πάντων ἕδος ἀσφαλὲς αἰεί, ἠδ᾽ Ἔρος.
Ἡσιόδῳ δὲ καὶ Ἀκουσίλεως σύμφησιν μετὰ τὸ Χάος δύο τούτω γενέσθαι, Γῆν τε καὶ Ἔρωτα.
Παρμενίδης δὲ τὴν γένεσιν λέγει—πρώτιστον μὲν Ἔρωτα θεῶν μητίσατο πάντων.
[178c] οὕτω πολλαχόθεν ὁμολογεῖται ὁ Ἔρως ἐν τοῖς πρεσβύτατος εἶναι. πρεσβύτατος δὲ ὢν μεγίστων ἀγαθῶν ἡμῖν αἴτιός ἐστιν.».{ΠΛΑΤΩΝ Συμπόσιον}
----------------------------------
“ἔρως” δέ, ὅτι εἰσρεῖ (ΕΙΣ ΡΕΙ/ΕΙΣ ΡΕΕΙ) ἔξωθεν καὶ οὐκ οἰκεία ἐστὶν ἡ ῥοὴ [420b] αὕτη τῷ ἔχοντι ἀλλ' ἐπείσακτος διὰ τῶν ὀμμάτων, διὰ ταῦτα ἀπὸ τοῦ ἐσρεῖν “ἔσρος”(ΕΣ-ΡΟΣ) τό γε παλαιὸν ἐκαλεῖτο-- τῷ γὰρ οὖ ἀντὶ τοῦ ὦ ἐχρώμεθα--νῦν δ' “ἔρως” κέκληται διὰ τὴν τοῦ ὦ ἀντὶ τοῦ οὖ μεταλλαγήν. ἀλλὰ τί ἔτι σὺ λέγεις ὅτι σκοπῶμεν; {ΠΛΑΤΩΝ "Κρατύλος"}
---------------------------------
«Αφού ενόησε τα έργα ο Πατρικός Νούς, ο αυτογέννητος, εις όλα έσπειρε τον δεσμόν του Έρωτος, που είναι γεμάτος απο Πύρ και πρόσθεσε την αιτίαν, δια να παραμένουν τα πάντα εις ατελείωτον χρόνον ερωτευμένα, μήτε να χωρισθούν τα υπό του Πατρός υφασμένα νοερώς με Φως.
Διότι εξ αιτίας αυτού του Έρωτος τα πάντα συνηνώθησαν μεταξύ των αρμονικώς, δια να παραμένουν εις τον Έρωτα, τα τρέχοντα στοιχεία του κόσμου.»
«Έργα νοήσας γαρ πατρικός νόος αυτογένεθλος
πάσιν ενέσπειρεν δεσμόν πυριβριθή έρωτος
και την αιτίαν προσέθηκεν...
όφρα τα πάντα μένη χρόνον εις απέραντον ερώντα...
μηδέ πάσι τα πατρός νοερώς υφασμένα φέγγει...
δια γαρ τούτον τον έρωτα πάντα ήρμοσται αλλήλοις...
ως εν έρωτι μένη...κόσμου στοιχεία θέοντα...»
{ΠΡΟΚΛΟΥ ΕΙΣ ΤΙΜΑΙΟΝ .3 p.155 ,43 ex lis,quae vocat }
-------------------------------------
«Όποιος τον Έρωτα μεγάλον θεόν δε θεωρεί,
και μάλιστα ανώτερον απ 'όλους τους θεούς,
ή είναι τραχύς, ή επειδή δεν ειναι έμπειρος,
δε γνωρίζει τον μεγαλύτερον δια τους ανθρώπους θεόν. »
«'Έρωτας δ' όστις μή θεόν κρίνει μέγαν
καί τών απάντων δαιμόνων υπέρτατον,
ή σκαιός έστιν ή καλών άπειρος ών
ούκ οίδε τόν μέγιστον ανθρώποις θεόν'».
{ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ Απόσπασμα από το χαμένο έργο Αυγή }
----------------------
«.. ΚΙ Ο ΈΡΩΤΑΣ ΠΟΥ Ο ΠΙΟ ΩΡΑΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΑΘΑΝΑΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ,
ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΠΑΡΑΛΥΕΙ ΤΑ ΜΕΛΗ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΘΕΩΝ ΚΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ
ΔΑΜΑΖΕΙ ΜΕΣ ΣΤΑ ΣΤΗΘΗ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΤΗ ΤΟΥΣ ΘΕΛΗΣΗ.»
«.. Ἔρος, ὃς κάλλιστος ἐν ἀθανάτοισι θεοῖσι,120
λυσιμελής, πάντων τε θεῶν πάντων τ᾽ ἀνθρώπων
δάμναται ἐν στήθεσσι νόον καὶ ἐπίφρονα βουλήν.»
{ΗΣΙΟΔΟΣ Θεογονία (120-122)}
----------------------------------
«..ο Ησίοδος λέει ότι πρωτόπλαστο δημιουργήθηκε το Χάος, και κατόπι,η ευρύστερνη Γαία, το βάθρο το ασάλευτο, το αιώνιο όλων των πάντων, κι ο Έρωτας·
με τον Ησίοδο συμφωνεί κι ο Ακουσίλαος, ότι μετά το Χάος ήρθαν στον κόσμο τούτα τα δύο, η Γη κι ο Έρωτας.
Ο Παρμενίδης πάλι λέει ότι η Γένεσις ολόπρωτα απ᾽ τους θεούς, απ᾽ όλους,
τον Έρωτα μελέτησε.
[178c] Έτσι πολύπλευρα δίνεται η μαρτυρία πως ο Έρωτας είναι των αρχαίων ο αρχαιότερος. Όντας λοιπόν ο αρχαιότατος, μας προξενεί τις πιο μεγάλες ευεργεσίες.»
« ..Ἡσίοδος πρῶτον μὲν Χάος φησὶ γενέσθαι—αὐτὰρ ἔπειτα Γαῖ᾽ εὐρύστερνος, πάντων ἕδος ἀσφαλὲς αἰεί, ἠδ᾽ Ἔρος.
Ἡσιόδῳ δὲ καὶ Ἀκουσίλεως σύμφησιν μετὰ τὸ Χάος δύο τούτω γενέσθαι, Γῆν τε καὶ Ἔρωτα.
Παρμενίδης δὲ τὴν γένεσιν λέγει—πρώτιστον μὲν Ἔρωτα θεῶν μητίσατο πάντων.
[178c] οὕτω πολλαχόθεν ὁμολογεῖται ὁ Ἔρως ἐν τοῖς πρεσβύτατος εἶναι. πρεσβύτατος δὲ ὢν μεγίστων ἀγαθῶν ἡμῖν αἴτιός ἐστιν.».{ΠΛΑΤΩΝ Συμπόσιον}
----------------------------------
ΠΡΙΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ ΓΕΝΟΣ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ,
ΕΩΣ ΟΤΟΥ ΣΜΙΞΙΜΟ ΕΦΕΡΕ Ο ΈΡΩΤΑΣ ΣΕ ΟΛΑ·
ΚΙ ΟΠΩΣ ΕΣΜΙΓΕ ΤΟ ᾽ΝΑ ΜΕ Τ᾽ ΑΛΛΟ,
ΟΥΡΑΝΟΣ, ΓΗ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΙΝΗΚΑΝ,
ΚΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΜΑΚΑΡΙΩΝ ΑΘΑΝΑΤΩΝ ΘΕΩΝ ΤΟ ΓΕΝΟΣ.
Πρότερον δ᾽ οὐκ ἦν γένος ἀθανάτων, πρὶν ἜΡΩΣ
ξυνέμειξεν ἅπαντα• ξυμμειγνυμένων δ᾽ ἑτέρων ἑτέροις γένετ᾽ ΟὐΡΑΝὸς ὠΚΕΑΝόΣ τε καὶ Γῆ πάντων τε ΘΕῶΝ ΜΑΚάΡΩΝ ΓέΝΟΣ ἄφθιτον».
{Βλ. ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ «Όρνιθες, 700 – 702»}
------------------------------------
Ἔστι δὴ οὖν ἐκ τόσου [191d] ὁ ἔρως ἔμφυτος ἀλλήλων τοῖς ἀνθρώποις καὶ τῆς ἀρχαίας φύσεως συναγωγεὺς καὶ ἐπιχειρῶν ποιῆσαι ἓν ἐκ δυοῖν καὶ ἰάσασθαι τὴν φύσιν τὴν ἀνθρωπίνην.
{ΠΛΑΤΩΝ Συμπόσιον [191d]}
------------------------------------
«Είναι σεμνό θαυμαστό πράγμα ο Έρως προς την Αρετήν»(ΦΩΚΥΛΙΔΗΣ)
_«Σεμνός ΈΡΩΣ Αρετής».
_«Σεμνός ΈΡΩΣ Αρετής».
-------------------------------------
«Ό Έρως μ' αφάνισε τά λογικά, σαν που ταράζει ό άνεμος τα δέντρα στα βουνά».
«έρος δ' έτίναξέ μοι φρένας, ώς άνεμος κατ όρος δρύσιν έμπέτων» {ΣΑΠΦΩ ΜΕΛΩΝ Β' 5}
«Ό Έρως μ' αφάνισε τά λογικά, σαν που ταράζει ό άνεμος τα δέντρα στα βουνά».
«έρος δ' έτίναξέ μοι φρένας, ώς άνεμος κατ όρος δρύσιν έμπέτων» {ΣΑΠΦΩ ΜΕΛΩΝ Β' 5}
-----------------------------------
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΖΕΥΓΑΡΑ
Βασιλική Ζευγαρά
ΕΛΛΑΝΙΑ ΠΥΛΗ