Ρ. Αντωνοπούλου: Τα χρήματα των προγραμμάτων είναι για τους ανέργους, όχι για τα Κέντρα Μάθησης
«…διαπίστωσε ότι από τα 112 εκατ. που είναι το συνολικό κόστος του προγράμματος το 75% θα κατέληγε στα κέντρα δια βίου μάθησης..»
Του Στέλιου Παπαπέτρου στο ΟΛΥΜΠΙΑ
Ηχηρό μήνυμα προς όλους τους φορείς που εμπλέκονται σε προγράμματα ανεργίας φορείς έστειλε η αναπληρώτρια υπουργός Εργασίας Ράνια Αντωνοπούλου ανακοινώνοντας την ανάκληση του προγράμματος για άνεργους 29 έως 64 ετών, επειδή διαπίστωσε ότι από τα 112 εκατ. που είναι το συνολικό κόστος του προγράμματος το 75% θα κατέληγε στα κέντρα δια βίου μάθησης. Είναι το δεύτερο μήνυμα της κ. Αντωνοπούλου, καθώς την πρώτη φορά, σε συνάντηση με εκπροσώπους κέντρων κατάρτισης, είχε δηλώσει ότι το «υπουργείο Εργασίας είναι εντολοδόχος των ανέργων».
Έτσι, σε συνεννόηση με τους ενδιαφερόμενους φορείς και σε σύντομο χρονικό διάστημα προχώρησε σε βελτιώσεις του προγράμματος κοινωφελούς εργασίας.
Σήμερα, ανακοίνωσε την ανάκληση προγράμματος «επιταγής κατάρτισης ανέργων σε τομείς της οικονομικής δραστηριότητας με υποχρεωτική εγγυημένη απασχόληση» , επειδή διαπίστωσε ότι από τα 112 εκατ. που είναι το συνολικό κόστος του προγράμματος το 75% θα κατέληγε στα κέντρα δια βίου μάθησης.
Η νέα πρόσκληση του επανασχεδιασμένου προγράμματος θα δημοσιευτεί μέσα στο επόμενο δίμηνο.
Σύμφωνα με την κ. Αντωνοπούλου, «η απόφαση ελήφθη διότι διαπιστώθηκε ότι ο σχεδιασμός του προγράμματος που είχε γίνει από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ήταν σκανδαλώδης, καθώς δεν εξασφάλιζε στους ανέργους τα μέγιστα δυνατά οφέλη».
Οι λόγοι ακύρωσης σύμφωνα με το υπουργείο εργασίας είναι οι εξής:
Πρώτον, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος η κατανομή των κονδυλίων γινόταν προς όφελος των Παρόχων Κατάρτισης και όχι των ανέργων. Το 75% των κονδυλίων θα κατέληγε στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (Κ.Δ.Β.Μ.) και μόλις το 25% στους ανέργους.
Δεύτερον, ο σχεδιασμός του προγράμματος προέβλεπε ως κόστος κατάρτισης και πρακτικής άσκησης που θα παρείχαν τα Κέντρα το ποσό των 5.400 ευρώ για κάθε άνεργο, όταν σε άλλα αντίστοιχα προγράμματα με κατάρτιση, πρακτική άσκηση και εγγυημένη απασχόληση, ο μέσος όρος του κόστους του παρόχου δεν υπερέβαινε τα 1600 ευρώ ανά άνεργο.
Τρίτον, σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος ήταν η κατάρτιση ανέργων κυρίως με χαμηλά τυπικά προσόντα και δεξιότητες, σε τομείς της ελληνικής οικονομίας με αναπτυξιακές δυνατότητες. Στην προκήρυξη του προγράμματος οι πιο δυναμικοί κλάδοι της ελληνικής οικονομίας προσδιορίζονταν η πρωτογενής παραγωγή αγροτικών προϊόντων, οι ιχθυοκαλλιέργειες, ο τουρισμός, η ενέργεια και ιδίως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Αντί λοιπόν οι άνεργοι να κατευθύνονται στους παραπάνω κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως προβλεπόταν στην προκήρυξη, οι πρώην ιθύνοντες του σχεδιασμού του προγράμματος, τους διοχέτευαν, κατά κύριο λόγο, στον κατασκευαστικό τομέα. Συγκεκριμένα 10.000 άνεργοι, δηλαδή το 62% επί του συνόλου των ανέργων που θα συμμετείχαν στο πρόγραμμα, θα παρείχαν επιδοτούμενη εργασία αποκλειστικά στις τεχνικές εταιρίες.
Η πριμοδότηση του τεχνικού κλάδου, παρότι ούτε καν αναφερόταν ως δυναμικός κλάδος στην προκήρυξη, είχε ως αποτέλεσμα τη στρεβλή κατανομή των κονδυλίων. Βάσει του αρχικού σχεδιασμού, από το συνολικό προϋπολογισμό των 112 εκατομμυρίων ευρώ τα 70 εκατομμύρια κατευθυνόταν στον τεχνικό κλάδο και τα υπόλοιπα 42 εκατομμύρια κατανέμονταν στον κλάδο διαχείρισης στερεών και υγρών αποβλήτων και στον κλάδο των Νέων Τεχνολογιών.
Τέταρτον, η πρόβλεψη κατάρτισης και πρακτικής άσκησης για τόσο ευρύ φάσμα ηλικιών ανέργων με τόσο ριζικά και διαφορετικά χαρακτηριστικά και ανάγκες, καθιστούσε το πρόγραμμα άστοχο και αναποτελεσματικό. Τι κοινό μπορεί να έχει ο άνεργος 29 ετών με τον άνεργο που βρίσκεται λίγο πριν τη συνταξιοδότησή του. Η νέα πρόσκληση του επανασχεδιασμένου προγράμματος θα δημοσιευτεί εντός διμήνου.