Αυτή είναι η κατάντια μας: Ξανά και ξανά, ξεχνάμε τη σημασία του τι είναι σημαντικό και του τι δεν είναι. Επιθυμούμε
σφοδρά τα πράγματα που δεν ελέγχουμε, και δεν είμαστε ικανοποιημένοι με
τα πράγματα που βρίσκονται υπό τον έλεγχο μας. Χρειάζεται
να σταματάμε τακτικά και να καταμετράμε να καθόμαστε κάτω και να
προσδιορίζουμε με τον εαυτό μας ποια πράγματα αξίζει να εκτιμούνται και
ποια δεν αξίζει ποιοι κίνδυνοι αξίζουν το κόστος και ποιοι δεν το
αξίζουν. Ακόμη
κι οι πιο περίπλοκες ή επίπονες όψεις της ζωής μπορούν να γίνουν
περισσότερο υποφερτές όταν τις δεις καθαρότερα κι όταν επιλέξεις να
κάνεις κάτι τέτοιο.
"Ταράττει τους ανθρώπους ου τα πράγματα, αλλά τα περί των πραγμάτων δόγματα".
Oι άνθρωποι ταράζονται όχι από αυτά που συμβαίνουν αλλά από την άποψή τους για αυτά που συμβαίνουν
"Αφυΐας σημείον το ενδιατρίβειν τις περί το σώμα".
Eίναι σημάδι βλακείας να ασχολείται πολύ κάποιος με το σώμα του
"Ανέχου και απέχου".
Nα έχεις υπομονή και εγκράτεια.
"Ώσπερ το ευθύ ευθέος ου δείται, ούτως ουδέ το δίκαιον δικαίου".
'Oπως το ίσιο δεν χρειάζεται χάρακα, έτσι και το δίκαιο δεν χρειάζεται δικαιοσύνη.
"Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν".
Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για σένα.
"Γέλως μη πολύς έστω, μηδέ επί πολλοίς, μηδέ ανειμένος".
Να μη γελάς πολύ, ούτε με πολλά πράγματα, ούτε υπερβολικά.
"Εφ’ εκάστου έργου, σκόπει τα καθηγούμενα και τα ακόλουθα αυτού και ούτως έρχου επ’ αυτού".
Για κάθε δουλειά να αναλογίζεσαι αυτά που οδήγησαν σ’ αυτό και τις συνέπειές του, και μετά να την κάνεις.
"Τα καθήκοντα ταις σχέσεσι προσμετρείται".
Τα καθήκοντα εξαρτώνται από τις σχέσεις.
"Φρόντιζε να τιμωρείς τα ελαττώματα σου, για να μην τιμωρείσαι από αυτά".
"Κανείς δεν μπορεί να είναι ελεύθερος, αν δεν είναι κύριος του εαυτού του".
"Όρισε στον εαυτό σου ένα χαρακτήρα και έναν τρόπο ζωής που θα τον κρατάς είτε είσαι μόνος σου είτε με άλλους".
"Είναι αδύνατο για έναν άνθρωπο να μάθει αυτά που νομίζει ότι ήδη ξέρει".
"Όταν πρόκειται να κινδυνέψεις για την πατρίδα σου ή για ένα φίλο, μη ρωτάς το μαντείο αν πρέπει να κινδυνέψεις".
"Αν αναλάβεις κάποια θέση που ξεπερνά τις δυνάμεις σου, αφενός θα ρεζιλευτείς αφετέρου θα παραλείψεις να κάνεις αυτό που μπορείς".
Ο Επίκτητος ανέπτυξε ένα φιλοσοφικό σύστημα που θεμελίωνε σε βάσεις από την ηθική του Σενέκα και το οποίο ήταν κυρίως ένα είδος θρησκευτικής διδασκαλίας που έμοιαζε πολύ με τον χριστιανισμό. Ο Χριστιανισμός όμως την εποχή του Επίκτητου (50 μ.Χ.-120 μ.Χ.), ήταν στο αρχικό του στάδιο. Θεωρείται λοιπόν αδύνατο ο Στωικός μας φιλόσοφος να αντέγραψε οτιδήποτε από την θρησκεία του μίσους που στην συνέχεια αιματοκύλησε την ανθρωπότητα... Μάλλον το αντίθετο συνέβη, καθώς ακόμη και στις υποτιθέμενες "10 εντολές" τους, δεν βλέπουμε τίποτα παραπάνω από τα "ΔΕΛΦΙΚΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΜΑΤΑ" των Ελλήνων προγόνων μας, μάλλον αρκετά λιγότερα (10 έναντι 147). Είναι προφανές λοιπόν και Ηλίου φαεινότερον ποιος/οι αντέγραψε/αν ποιον/οιυς!!!
Επίκεντρο της φιλοσοφίας του Επίκτητου είναι ο άνθρωπος και η εκπαιδευτική αγωγή του με έμφαση στην ηθική. Η εκπαίδευση για τον φιλόσοφο είναι το μέσο με το οποίο μπορεί να κατοχυρώσει ο άνθρωπος την ελευθερία του. Μέσω της άσκησης της φιλοσοφίας ο άνθρωπος μπορεί να διακρίνει τα πράγματα που βρίσκονται υπό την εξουσία του από εκείνα που δεν βρίσκονται υπό την εξουσία του. Κατά τον Επίκτητο, η έννοια της ευδαιμονίας εδράζεται στη γνώση των «εφ' ημίν» (στα οποία υπάγονται οι προσωπικές μας πράξεις, οι σκέψεις κλπ.) και των «ουκ εφ' ημίν» (στα οποία υπάγονται ο πλούτος, η δόξα κλπ.).
Πηγή:
http://hellinondaimonia.blogspot.gr
"Ταράττει τους ανθρώπους ου τα πράγματα, αλλά τα περί των πραγμάτων δόγματα".
Oι άνθρωποι ταράζονται όχι από αυτά που συμβαίνουν αλλά από την άποψή τους για αυτά που συμβαίνουν
"Αφυΐας σημείον το ενδιατρίβειν τις περί το σώμα".
Eίναι σημάδι βλακείας να ασχολείται πολύ κάποιος με το σώμα του
"Ανέχου και απέχου".
Nα έχεις υπομονή και εγκράτεια.
"Ώσπερ το ευθύ ευθέος ου δείται, ούτως ουδέ το δίκαιον δικαίου".
'Oπως το ίσιο δεν χρειάζεται χάρακα, έτσι και το δίκαιο δεν χρειάζεται δικαιοσύνη.
"Ει βούλει καλώς ακούειν, μάθε καλώς λέγειν, μαθών δε καλώς λέγειν, πειρώ καλώς πράττειν, και ούτω καρπώση το καλώς ακούειν".
Αν θέλεις να σε επαινούν, μάθε πρώτα να λες καλά λόγια, και αφού μάθεις να λες καλά λόγια, να κάνεις καλές πράξεις, και τότε θα ακούς καλά λόγια για σένα.
"Γέλως μη πολύς έστω, μηδέ επί πολλοίς, μηδέ ανειμένος".
Να μη γελάς πολύ, ούτε με πολλά πράγματα, ούτε υπερβολικά.
"Εφ’ εκάστου έργου, σκόπει τα καθηγούμενα και τα ακόλουθα αυτού και ούτως έρχου επ’ αυτού".
Για κάθε δουλειά να αναλογίζεσαι αυτά που οδήγησαν σ’ αυτό και τις συνέπειές του, και μετά να την κάνεις.
"Τα καθήκοντα ταις σχέσεσι προσμετρείται".
Τα καθήκοντα εξαρτώνται από τις σχέσεις.
"Φρόντιζε να τιμωρείς τα ελαττώματα σου, για να μην τιμωρείσαι από αυτά".
"Κανείς δεν μπορεί να είναι ελεύθερος, αν δεν είναι κύριος του εαυτού του".
"Όρισε στον εαυτό σου ένα χαρακτήρα και έναν τρόπο ζωής που θα τον κρατάς είτε είσαι μόνος σου είτε με άλλους".
"Είναι αδύνατο για έναν άνθρωπο να μάθει αυτά που νομίζει ότι ήδη ξέρει".
"Όταν πρόκειται να κινδυνέψεις για την πατρίδα σου ή για ένα φίλο, μη ρωτάς το μαντείο αν πρέπει να κινδυνέψεις".
"Αν αναλάβεις κάποια θέση που ξεπερνά τις δυνάμεις σου, αφενός θα ρεζιλευτείς αφετέρου θα παραλείψεις να κάνεις αυτό που μπορείς".
Ο Επίκτητος ανέπτυξε ένα φιλοσοφικό σύστημα που θεμελίωνε σε βάσεις από την ηθική του Σενέκα και το οποίο ήταν κυρίως ένα είδος θρησκευτικής διδασκαλίας που έμοιαζε πολύ με τον χριστιανισμό. Ο Χριστιανισμός όμως την εποχή του Επίκτητου (50 μ.Χ.-120 μ.Χ.), ήταν στο αρχικό του στάδιο. Θεωρείται λοιπόν αδύνατο ο Στωικός μας φιλόσοφος να αντέγραψε οτιδήποτε από την θρησκεία του μίσους που στην συνέχεια αιματοκύλησε την ανθρωπότητα... Μάλλον το αντίθετο συνέβη, καθώς ακόμη και στις υποτιθέμενες "10 εντολές" τους, δεν βλέπουμε τίποτα παραπάνω από τα "ΔΕΛΦΙΚΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΜΑΤΑ" των Ελλήνων προγόνων μας, μάλλον αρκετά λιγότερα (10 έναντι 147). Είναι προφανές λοιπόν και Ηλίου φαεινότερον ποιος/οι αντέγραψε/αν ποιον/οιυς!!!
Επίκεντρο της φιλοσοφίας του Επίκτητου είναι ο άνθρωπος και η εκπαιδευτική αγωγή του με έμφαση στην ηθική. Η εκπαίδευση για τον φιλόσοφο είναι το μέσο με το οποίο μπορεί να κατοχυρώσει ο άνθρωπος την ελευθερία του. Μέσω της άσκησης της φιλοσοφίας ο άνθρωπος μπορεί να διακρίνει τα πράγματα που βρίσκονται υπό την εξουσία του από εκείνα που δεν βρίσκονται υπό την εξουσία του. Κατά τον Επίκτητο, η έννοια της ευδαιμονίας εδράζεται στη γνώση των «εφ' ημίν» (στα οποία υπάγονται οι προσωπικές μας πράξεις, οι σκέψεις κλπ.) και των «ουκ εφ' ημίν» (στα οποία υπάγονται ο πλούτος, η δόξα κλπ.).
Πηγή:
http://hellinondaimonia.blogspot.gr