Δικαστική μάχη για το λεγόμενο «χαράτσι»
της ΔΕΗ, έδωσαν στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου καταναλωτικές
οργανώσεις προκειμένου να καταδείξουν την αντισυνταγματικότητά του.
Ωστόσο, αν και το Έκτακτο Ειδικό Τέλος υπέρ του Δημοσίου Ηλεκτροδοτούμενες Δομημένες Επιφάνειες- Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. (γνωστό ως «χαράτσι») που εισπράχθηκε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ στην πράξη έχει αντικατασταθεί από τον ΕΝΦΙΑ, διατηρώντας τα προσδοκώμενα έσοδα του δημοσίου στα ακίνητα, αίσθηση προκαλεί η τοποθέτηση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Ευτέρπης Κουτζαμάνη η οποία θεωρεί συνταγματικό το επίμαχο τέλος.
Το θέμα αυτό είχε παραπεμφθεί στην Ολομέλεια από το Δ’ Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου το οποίο έχει κρίνει κατά πλειοψηφία (3 υπέρ και 2 κατά) ότι το χαράτσι παραβιάζει διατάξεις του Συντάγματος, και του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ. Μέλος του Δ’ Τμήματος ήταν τότε η σημερινή πρόεδρος του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου η οποία είχε ταχθεί υπέρ της αντισυνταγματικότητας του επίμαχου τέλους. Σήμερα η κ. Θάνου προήδρευε στην Ολομέλεια που θα κρίνει το ζήτημα.
Σύμφωνα με την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Κουτζαμάνη, επρόκειτο για έκτακτο μέτρο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, αναφορικά με το έλλειμμα του 2011, καθώς και την επίτευξη των αντίστοιχων στόχων κατά το έτος 2012. Ως εκ τούτου, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου δεν διαπίστωσε θέμα αντισυνταγματικότητας του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε ούτε βέβαια σύγκρουσής του με την ΕΣΔΑ.
Ειδικότερα, η κυρία Κουτζαμάνη επισήμανε ότι το χαράτσι δεν αντίκειται στα άρθρα 4, 17 και 78 του Συντάγματος και αυτό γιατί δεν αποτελεί «νέο» πάγιο φόρο επί της ακίνητης περιουσίας, αλλά, έκτακτο μέτρο.
Ακόμη, κατά την κυρία Κουτζαμάνη το χαράτσι «δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί δυσανάλογη επέμβαση στην περιουσία ενός εκάστου των φορολογουμένων», αν ληφθεί υπόψη, αφενός μεν το περιορισμένο χρονικό πλαίσιο εφαρμογής του (2011-2012), αφετέρου δε το ύψος αυτού σε σχέση με την αξία της βαρυνόμενης ακίνητης περιουσίας (έως 8 0/00)».
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δικηγόροι του δημοσίου που επικαλέστηκαν λόγους δημοσίου συμφέροντος για την επιβολή του προκειμένου να καλυφθούν τα δημοσιονομικά κενά. Επιπλέον, είπαν ότι το «χαράτσι» προσέφερε στα δημόσια ταμεία 2 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ μέχρι σήμερα το ποσό έχει ανέλθει στα 6,5 δις ευρώ. Σε περίπτωση δε που κριθεί αντισυνταγματικό το χαράτσι, όπως υποστήριξαν, τότε θα υπάρξει κίνδυνος για το δημοσιονομικό, καθώς θα χρειαστεί να επιστραφεί το ποσό αυτό στους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος.
Από την πλευρά τους οι δικηγόροι των καταναλωτικών οργανώσεων, που έχουν προσφύγει στην Δικαιοσύνη, αντέδρασαν στον ισχυρισμό του Δημοσίου ότι πρέπει να επιστραφούν τα 6,5 δις ευρώ σε περίπτωση που κριθεί αντισυνταγματικό το χαράτσι, λέγοντας ότι η επιστροφή των χρημάτων που εισπράχθηκαν, προϋποθέτει ότι όλοι οι πολίτες θα είχαν προσφύγει στα δικαστήρια, κάτι που δεν συμβαίνει.
Ωστόσο, αν και το Έκτακτο Ειδικό Τέλος υπέρ του Δημοσίου Ηλεκτροδοτούμενες Δομημένες Επιφάνειες- Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. (γνωστό ως «χαράτσι») που εισπράχθηκε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ στην πράξη έχει αντικατασταθεί από τον ΕΝΦΙΑ, διατηρώντας τα προσδοκώμενα έσοδα του δημοσίου στα ακίνητα, αίσθηση προκαλεί η τοποθέτηση της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Ευτέρπης Κουτζαμάνη η οποία θεωρεί συνταγματικό το επίμαχο τέλος.
Το θέμα αυτό είχε παραπεμφθεί στην Ολομέλεια από το Δ’ Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου το οποίο έχει κρίνει κατά πλειοψηφία (3 υπέρ και 2 κατά) ότι το χαράτσι παραβιάζει διατάξεις του Συντάγματος, και του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτόκολλο της ΕΣΔΑ. Μέλος του Δ’ Τμήματος ήταν τότε η σημερινή πρόεδρος του Αρείου Πάγου Βασιλική Θάνου η οποία είχε ταχθεί υπέρ της αντισυνταγματικότητας του επίμαχου τέλους. Σήμερα η κ. Θάνου προήδρευε στην Ολομέλεια που θα κρίνει το ζήτημα.
Σύμφωνα με την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Κουτζαμάνη, επρόκειτο για έκτακτο μέτρο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων, αναφορικά με το έλλειμμα του 2011, καθώς και την επίτευξη των αντίστοιχων στόχων κατά το έτος 2012. Ως εκ τούτου, η εισαγγελέας του Αρείου Πάγου δεν διαπίστωσε θέμα αντισυνταγματικότητας του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε ούτε βέβαια σύγκρουσής του με την ΕΣΔΑ.
Ειδικότερα, η κυρία Κουτζαμάνη επισήμανε ότι το χαράτσι δεν αντίκειται στα άρθρα 4, 17 και 78 του Συντάγματος και αυτό γιατί δεν αποτελεί «νέο» πάγιο φόρο επί της ακίνητης περιουσίας, αλλά, έκτακτο μέτρο.
Ακόμη, κατά την κυρία Κουτζαμάνη το χαράτσι «δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αποτελεί δυσανάλογη επέμβαση στην περιουσία ενός εκάστου των φορολογουμένων», αν ληφθεί υπόψη, αφενός μεν το περιορισμένο χρονικό πλαίσιο εφαρμογής του (2011-2012), αφετέρου δε το ύψος αυτού σε σχέση με την αξία της βαρυνόμενης ακίνητης περιουσίας (έως 8 0/00)».
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δικηγόροι του δημοσίου που επικαλέστηκαν λόγους δημοσίου συμφέροντος για την επιβολή του προκειμένου να καλυφθούν τα δημοσιονομικά κενά. Επιπλέον, είπαν ότι το «χαράτσι» προσέφερε στα δημόσια ταμεία 2 δισεκατομμύρια ευρώ ενώ μέχρι σήμερα το ποσό έχει ανέλθει στα 6,5 δις ευρώ. Σε περίπτωση δε που κριθεί αντισυνταγματικό το χαράτσι, όπως υποστήριξαν, τότε θα υπάρξει κίνδυνος για το δημοσιονομικό, καθώς θα χρειαστεί να επιστραφεί το ποσό αυτό στους καταναλωτές ηλεκτρικού ρεύματος.
Από την πλευρά τους οι δικηγόροι των καταναλωτικών οργανώσεων, που έχουν προσφύγει στην Δικαιοσύνη, αντέδρασαν στον ισχυρισμό του Δημοσίου ότι πρέπει να επιστραφούν τα 6,5 δις ευρώ σε περίπτωση που κριθεί αντισυνταγματικό το χαράτσι, λέγοντας ότι η επιστροφή των χρημάτων που εισπράχθηκαν, προϋποθέτει ότι όλοι οι πολίτες θα είχαν προσφύγει στα δικαστήρια, κάτι που δεν συμβαίνει.
Πηγή:
pitsirikidotnet.gr