Πουλήθηκαν
παρά τις αντιδράσεις, 23 από τα 68 αρχαία αντικείμενα που έχουν
προέλευση από την Κύπρο, την Ελλάδα, την Αίγυπτο και την Ιταλία που
βρίσκονταν στο Μουσείο Τέχνης του Τολέδο, αναφέρει το «Associated
Press».
H
δημοπρασία διεξήχθη την Τρίτη στη Νέα Υόρκη στον Οίκο Δημοπρασίας
Christie παρά τις θεσμικές αντιδράσεις από την Κύπρο και την Αίγυπτο και
η πώληση των αρχαίων τεχνουργημάτων αντικειμένων του μουσείου του Οχάιο
απέφερε $640.000.
Η
πλευρά του μουσείου ανέφερε ότι τα συγκεκριμένα αντικείμενα δεν
εκτίθενται συχνά σε δημόσια θέα και δεν είναι από τα πιο ακριβά εκθέματά
της, ωστόσο μία πανεθνικά γνωστή αρχαιολόγος, η Τζόαν Κόνελι, είχε
εκφράσει τις αντιρρήσεις της, λέγοντας πως οι νόμοι κάνουν δύσκολη την
απόκτηση τέτοιων τεχνουργημάτων.
Ανάμεσα
στα αντικείμενα περιλαμβάνονταν μία κυπριακή ασβεστολιθική κεφαλή ενός
άντρα που χρονολογείται στον 6ο αιώνα π.Χ., αντικείμενο το οποίο η
κυπριακή πρεσβεία στις ΗΠΑ είχε εκφράσει την επιθυμία της να παραμείνει
στο μουσείο, όπως είχε αναφέρει η «Toledo Blade».
Το αντικείμενο απέφερε $55.000 – περίπου το διπλάσιο της τιμής που είχε αξιολογηθεί.
Ο
κ. Λεωνίδας Παντελίδης, πρέσβης της Κύπρου στις ΗΠΑ, είχε ζητήσει τη
Δευτέρα να αναβληθεί η δημοπρασία, ενώ είχε αναφέρει στην «Blade» πως η
χώρα του δεν επιμένει να επιστρέψουν τα αντικείμενα στη χώρα του,
επιθυμεί, ωστόσο, αυτά να παραμείνουν στη συλλογή του συγκεκριμένου
μουσείου.
Η Τζόαν Κόνελι, ειδική και γνωστή αρχαιολόγος στις ΗΠΑ, έχει επικρίνει έντονα την δημοπράτηση των αρχαίων αντικειμένων.
Το
1996, η κ. Κόνελι είχε κερδίσει το Βραβείο MacArthur Foundation Genius
για το έργο της στην Ελληνική τέχνη, τη μυθολογία και την θρησκεία. Έχει
πραγματοποιήσει επιτόπιες αρχαιολογικές έρευνες στην Ελλάδα, το Κουβέιτ
και την Κύπρο, όπου από το 1990 διευθύνει το «NYU Yeronisos Island
Expedition», ενώ είναι επίτιμη δημότης της πόλης Πέγεια της Κύπρου.
Η
κ. Κόνελι έμαθε για τη δημοπρασία από έναν ιστορικό τέχνης, καθώς
κατευθυνόταν στο ίδιο τρένο σε μια συνάντηση στο Institute for Advanced
Study, στο Πρίνσετον, της Νέας Ιερσέης.
Ο
ιστορικός τής είπε ότι μεγάλωσε στην Ιντιάνα, είχε επισκεφθεί το
Μουσείο όταν ήταν παιδί και αυτός είναι ένας από τους λόγους που έγινε
ιστορικός τέχνης. Η ίδια η κ. Κόνελι αποκάλεσε το μουσείο μια
πολιτιστική σανίδα σωτηρίας στις Μεσοδυτικές πολιτείες, που έχει
καθοδηγήσει πολλούς ανθρώπους αναφορικά με την σταδιοδρομία τους που
σχετίζεται με τις αρχαιότητες.
Και,
φυσικά, ανέφερε ότι οι επισκέψεις της στο μουσείο έχουν συμβάλει
δραστικά στο έργο και της ίδιας. Η κ. Κόνελι δήλωσε πως είχε δει αυτά τα
έργα αρχαίας τέχνης που επρόκειτο να δημοπρατηθούν από το μουσείο και
ένιωσε έντονη δυσφορία στην ιδέα και μόνο ότι θα γίνουν αυτές οι
δημοπρατήσεις.
«Αυτά τα αντικείμενα με καθόρισαν και με ενέπνευσαν βαθειά», είπε η κ. Κόνελι.
Ο
διευθυντής του μουσείου του Τολέδο ανέφερε στην «Blade» ότι αναμενόταν
πως το μουσείο θα αποκομίσει $500.000, τα οποία μπορούν να
χρησιμοποιηθούν για την εισροή νέων έργων τέχνης.
«Ο
λόγος για τον οποίο επιθυμούμε τα αντικείμενα να παραμείνουν στο
μουσείο, είναι επειδή είναι προσβάσιμα σε τόσους πολλούς ανθρώπους», ανέφερε ο κ. Παντελίδης, σημειώνοντας πως θα προτιμούσε, φυσικά, τα τεχνουργήματα «να βρίσκονται στην Κύπρο».
Το
υπουργείο Αρχαιοτήτων της Αιγύπτου έχει, επίσης, επικρίνει την πώληση,
δηλώνοντας πως προσπάθησε να σταματήσει τη δημοπρασία μέσα από την
Αιγυπτιακή πρεσβεία, ενώ ζητάει τα αντικείμενα να επιστραφούν στη χώρα
προέλευσής τους.
Ο
διευθυντής του Μουσείου Μπράιαν Κένεντι δήλωσε πως το μουσείο σέβεται
τις απόψεις των υπόλοιπων πλευρών, αλλά μερικές φορές η πώληση των
αντικειμένων επιβάλλεται για να εξασφαλίζει ότι η συλλογή του παραμένει
υψηλής ποιότητας. Δήλωσε επιπλέον ότι τα χρήματα από τις πωλήσεις θα
χρησιμοποιηθούν για την εισροή νέων αντικειμένων στο μουσείο.
Αξίζει
να αναφερθεί πως περίπου τα μισά από τα 68 τεχνουργήματα είναι από την
Αίγυπτο, ενώ τα υπόλοιπα είναι από την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία.
Πηγή: