Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2016

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Ο μεγαλύτερος εφιάλτης για την αυτοκινητοβιομηχανία;

Όσο η ηλεκτροκίνηση ωριμάζει τόσο πιο προσιτή θα γίνεται για τους καταναλωτές. Ωστόσο, θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να εξελιχθούν σε έναν εφιάλτη για την αυτοκινητοβιομηχανία;


Και δεν αναφέρομαι στον καθαυτό κατασκευαστή, αλλά στο εργατικό δυναμικό από το οποίο αποτελείται κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Βλέπετε, η παραγωγή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να δημιουργήσει διάφορες... παρενέργειες σε όσους προμηθευτές δεν είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι, φυσικά στις γραμμές παραγωγής και κατά συνέπεια στους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται γύρω από την αυτοκινητοβιομηχανία. Από πού θα προέλθουν αυτές οι παρενέργειες; Από ένα και απλό γεγονός: από την απλότητα που έχει κατασκευαστικά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο!



Σε αντίθεση με ένα συμβατικό αυτοκίνητο ένας ηλεκτροκινητήρας δεν απαιτεί διάφορα παρελκόμενα, όπως αυτά που υπάρχουν σε μία μηχανή εσωτερικής καύσης (π.χ. σύστημα ψύξης, λίπανσης, τρόμπες, αντλίες, τούρμπο κ.α.). Επιπλέον, από την στιγμή που δεν υπάρχει εκπομπή ρύπων ξεχνάμε την ύπαρξη συστημάτων εξαγωγής και καταλυτικών μετατροπέων. Γενικότερα, τα EV έχουν πολύ λιγότερα μηχανικά μέρη και εξαρτήματα. Οπότε, ξεχάστε και τις όμορφες μπούκες στο πίσω μέρος, οι οποίες μπορούν να συνεχίσουν να υπάρχουν μόνο σε σπορ ηλεκτρικά αυτοκίνητα για ένα και μόνο λόγο: για να παράγουν τεχνητό ήχο (όπως η μια από τις δύο στο BMW i8).


Ακόμη και αν διανοιχθούν νέοι τομείς απασχόλησης και πεδία δράσης (π.χ. κατασκευή ηλεκτροκινητήρων, μπαταριών, μετασχηματιστών κ.α.), από την επόμενη δεκαετία τα πράγματα προβλέπονται δυσοίωνα για χιλιάδες εργαζομένους στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ήδη τα συνδικάτα στον όμιλο Volkswagen υπολογίζουν πως στα μέσα της δεκαετίας που έρχεται περίπου 25.000 υπάλληλοι δεν θα έχουν αντικείμενο απασχόλησης (ή απλά θα… περισσεύουν)! Ακόμη και αν ο γερμανικός όμιλος σκοπεύει να κατασκευάσει 30 ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέχρι το 2025 και ανεξαρτήτου του περιβόητου dieselgate... Προσέξτε κάτι εξίσου σημαντικό: μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο και που το 2016 μάλλον θα είναι η Νο1 ξεπερνώντας την Toyota. Φανταστείτε τι έχει να γίνει στις μικρότερες...



Πάντως, οι κατασκευαστές έχουν συνειδητοποιήσει την όλη κατάσταση και είτε για οικονομικούς, είτε για λόγους γοήτρου, θα προσπαθήσουν να περισώσουν την κατάσταση και πολλές θέσεις εργασίας. Μία λύση θα ήταν πολλά εξαρτήματα, όπως οι μπαταρίες και οι ηλεκτροκινητήρες, να κατασκευάζονται από την ίδια την εταιρία (in-house) και όχι να έρχονται από τρίτους (προμηθευτές). Βέβαια, κάτι τέτοιο προϋποθέτει ριζικό επανασχεδιασμό στην λειτουργία της εταιρίας και φυσικά πολύ μεγάλες επενδύσεις (σε χρήμα). Τώρα, στην περίπτωση της VW οι συζητήσεις με τα συνδικάτα έχουν φθάσει σε αδιέξοδο, αφού ακόμα και αν γίνεται ένα μέρος της κατασκευής in-house και πάλι θα περισσεύουν περίπου 10.000 υπάλληλοι. Αναμφίβολα, η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον, αλλά χιλιάδες εργαζόμενοι δεν γνωρίζουν το δικό τους...




Πηγή:
caroto.gr